Kurban Bayramı’nın yaklaştığı günlerde Diyanet İşleri Başkanlığı’nın da verilerine dayanarak kurban kesimini ele aldık.
Allah inanan kullarına bedenî, lisânî, kalbî ve mâlî ibadet ve mükellefiyetler yüklemiştir. Bunların her biri Allah’ın rızasını kazanmaya rahmet ve nusretine yakın olmaya ve ahiret hayatında büyük nimet ve yüce derecelere kavuşmamıza vesile olacaktır. Mâlî ibadetlerden birisi de kurban kesmektir.
Kurban Allah rızası için kesilir. Kurban kesimi, Kurban Bayramı’nın birinci, ikinci ve üçüncü günlerinde yapılır. En faziletli olanı ise birinci günde bayram namazından sonra kesilmesidir.
Kurban; Cenâb-ı Hakk’ın “Rabbin için namaz kıl, kurban kes” emrine uymak için kesilir. Peygamberimiz (s.a.v), kesilen kurbanın akan kanı ile birlikte sahibinin günahlarının da bağışlanacağını müjdelenmiştir.
Hangi hayvanlar kurban edilir?
Koyun (Bir yaşını doldurmuş olması lâzımdır. Ancak anası kadar gelişmiş ve 6 ayını doldurmuş bir kuzu da kesilebilir), keçi (Bir yaşını doldurmuş), sığır/manda (İki yaşını doldurmuş), deve (Beş yaşını doldurmuş). Bunlardan başka (Tavuk, Ördek, Kaz vb.) hayvanlardan kurbanın hiçbiri câiz olmaz.
Kurban kesiminin şartları:
-Kurban kesecek Müslümanın, hür ve yolculuk halinde bulunmayıp bir yerde ikamet eden kimse olması, asgarî zenginlik ölçüsü kadar mala sahip olması gerekir.
-Akıllı ve bulûğa ermiş olma şartı vardır. İmam Azam ve İmam Ebû Yûsuf'a göre kurban kesmekle mükellef olmak için akıllı ve bulûğa ermiş olmak şartı yoktur. Zengin olan çocuk veya delinin velisi malından kurban keser. İmam Muhammed'e göre ise akıl ve bulûğa ermek şarttır. Fetva bu görüşe göredir.
-Seferî olanlar kurban kesmekten muaftır. Bundan dolayı seferîliği gerektirecek yoldan gelen hacılara kurban vücûbiyeti yoktur.
-Kurban kesmede asgarî zenginlik ölçüsü, sadaka-i fıtırla mükellef olmaktır. Bu durumdaki Müslüman'a kurban kesmek vaciptir.
-Kişi vaktin başlangıcında fakir, sonunda zenginleşirse kurban kesmesi gerekir. Kurban kesmekle mükellef olan aldığı kurbanlığı kaybeder ve mal varlığı nisabın altına düşerse eyyâm-ı nahr'da fakir olduğundan yeni bir kurban almaya gerek yoktur. Zengin olduğu halde yerine yenisini alıp keser ve diğerini de bulursa bunu kesmesi gerekmez.
Hz. Peygamber adına kurban kesilebilir mi?
Dinimizde insanların bir grup oluşturarak aralarında para toplayıp Hz. Peygamber (s.a.s.) adına kurban kesmeleri şeklinde bir uygulama yoktur.
Banka kredisiyle ya da kredi kartıyla kurban kesilir mi?
Kurban kesmek, bir Müslüman’ın yerine getireceği mali bir ibadettir (Merğinânî, el-Hidâye, IV, 70). İster nâmi (artıcı) olsun isterse nâmi olmasın temel ihtiyaçlarından ve borcundan başka 80. 18 gr. altın veya bunun değerinde para veya eşyaya sahip olan kişi dinen zengindir. Dolayısıyla bu kişi Allah’ın kendisine bahşetmiş olduğu nimetlere şükran ifadesi ve Allah yolunda fedakârlığın nişanesi olarak kurban kesmelidir (Mevsılî, İhtiyâr, İstanbul, I, 99-100, 123; V, 723; (İbnÂbidin, Reddu’l-Muhtâr, VI, 312).
İster vacip olduğu için, isterse nafile olarak kurban kesen birisinin kurbanını peşin alabileceği gibi, borçlanarak satın alabilir. Bu, kurbanın sıhhatine engel teşkil etmez. Fakat kredi alması durumunda faiz ödeyecekse, faiz verme yasağını (Bakara, 2/275-279; Müslim, Müsâkât, 105-106; Ebu Dâvud, Büyû’, 4) işlediği için günaha girmiş olur. Maddi durumu iyi olmayan kişinin böyle yöntemlere başvurması yerine kurban kesmemesi daha uygundur.
Kurban kesmekle mükellef olan şahsın bedeli kredi kartıyla ödenmesi kurbanın sıhhatine engel teşkil etmez. Ancak kredi kartı borcunu, ödeme tarihinde ödemek ve gecikmeden kaynaklanan faizli işleme düşmemek gerekir. Kredi kartı ile taksitli kurban alırken, taksit yapma karşılığında bankaya ilave bir ücret ödenmesi durumunda ise, kesilen kurban geçerli olmakla birlikte, faizli işlem sebebiyle ayrı bir günah söz konusu olur.
Derleyen: Burcu KASARCI
ATAŞEHİR MÜFTÜLÜĞÜ, ADRES VE TELEFONLARI
ET BALIK KURUMU, ŞUBELERİ ADRES VE TELEFONLARI
Güncelleme Tarihi: 11 Eylül 2014, 20:58